Mange års erfaring med sårbare børn og unge.

Jeg har særlig stor erfaring i arbejdet med sårbare børn og unge.

Min erfaring fra mit mangeårige arbejde med børn og unge, har jeg taget med mig i mit arbejde som psykoterapeut.

Jeg har arbejde i folkeskoleregi, som underviser i en special klasse afdeling, for børn og unge med gennemgribende udviklingsforstyrrelse i alderen 6 år til 17 år. Det var et dejligt og udviklende arbejde, som lærte mig rigtig meget.

Selv om eleverne havde en diagnoser som autisme, Aspergeres, ADHD og andre problematikker, der hører ind under det spektrum, var de børn og unge nøjagtig lige så forskellige, som alle andre børn og unge.
Men jeg ved fra unge, at de ofte føler sig mødt med fordomme. om at de er på en bestemt måde.

Jeg har haft virkelig mange terapeutiske og støttende samtaler med unge, og oplevet hvor givende det har været for  dem, at få sat lys på det der er svært. Ofte har temaerne været ensomhed, angst, skyld, usikkerhed og mobning og sorg over ikke bare at være som andre.

At stå som unge ved overgangen til at skulle ud i livet og måske i gang med uddannelse, kan give uro i sindet, når det man egentlig ønsker sig, er at klare sig selv.

Det jeg kan hjælpe med, er at få set bag om de problemer der skygger, og på den måde få skabt ro i sindet, så energien i stedet kan bruges på nye udfordringer.

Autisme er en medfødt udviklingsforstyrelse, som man vedbliver med at have livet igennem.

Ofte kan de første tegn ses, medens barnet er yngre, men bliver ofte først rigtigt fremtrædende når barnet når skolealderen.

Autisme inddeles i Danmark i forskellige udviklingstrin eller spektrum, Asperger er en af dem. Vanskelighederne viser sig inden for sociale samspil, fastlåste tankemønstre, særinteresser og manglende overblik.

Ofte medfører det, at man kan have svært ved at være i store forsamlinger, hurtig føler træthed, og at man trækker sig fra sociale relationer fordi det er svært.

Desværre opleves det stadigt, at børn både kan have været i daginstitution, afsluttet skolesystemet og været i gang med voksenlivet, inden de når frem til at blive testet for autisme.
Det er meget beklageligt, fordi det er så vigtig med en tidlig indsats. Mennesker med autisme har ofte stort udbytte af en struktureret hverdag med forudsigelighed for at skabe den bedste tryghed for en god udvikling.

autisme-boern-unge-lisbeth-baagoe
Socialstyrelsen - Viden til gavn
hardspace-Autisme,-Aspergers-og-ADHD
Headspace
autisme-boern-unge-lisbeth-baagoe
Landsforeningen Autisme